
حاجی بابایی: مشاوره؛ قلب پرورشی مدارس است
وزير آموزش و پرورش با تأكيد بر وجود مدارس كافي براي انتقال تمام دانشآموزان كشور به نوبت صبح، گفت: تمام زواياي آموزش و پرورش حداكثر 3 سال ديگر تغيير ميكند.
به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، حميدرضا حاجيبابايي امروز در گردهمايي معاونان پرورشي و تربيت بدني اداره كل آموزش و پرورش استانها كه در باشگاه فرهنگيان تهران در حال برگزاري است با بيان اينكه بايد پرچمهاي دين در مدارس برافراشته شود، اظهار داشت: مهمترين پرچم ديني كه در مدارس بايد برافراشته شود، ولايت و حاكميت ولايي است كه از نماز هم واجبتر است.
وزير آموزش و پرورش افزود: من آن مربي پرورشي را موفقتر ميدانم كه دانشآموز را يك قدم به ولايت نزديكتر كند.
حاجيبابايي با اشاره به اقدام اخير آموزش و پرورش براي افزايش صددرصدي ظرفيت پذيرش داوطلبان استعدادهاي درخشان در سطح تهران، تصريح كرد: با اقداماتمان ميتوانيم كاري كنيم كه مردم را از اسلام دور كنيم و هم ميتوانيم به گونهاي عمل كنيم كه آنها را به اسلام نزديكتر كنيم.
وي در ادامه اظهار داشت: معاونان پرورشي بايد ابتدا به اين سوالها پاسخ دهند كه مشاوره و ورزش را چقدر جزء امور پرورشي ميدانند؛ من به عنوان وزير آموزش و پرورش مشاورهاي را كه صبغه ديني داشته باشد، قلب فعاليتهاي پرورشي ميدانم.

* برخي بخشها را در آموزش و پرورش 100درصد دگرگون ميكنم و هيچ ترسي هم ندارم
حاجيبابايي با اشاره به تأكيد مقام معظم رهبري مبني بر لزوم دگرگوني كامل برخي مسائل در آموزش و پرورش، تصريح كرد: تعجب نكنيد برخي بخشها را در آموزش و پرورش 100 درصد دگرگون ميكنم و هيچ ترسي هم ندارم كه كسي چه ميگويد.
وي با بيان اينكه وجود يك دبستان، يك مدرسه راهنمايي و يك دبيرستان با چند قسمت مختلف ضد نظام تعليم و تربيت است، تأكيد كرد: نخ تسبيح نظام تعليم و تربيت صحيح و مقبول و پسنديده، "استمرار " است و شيوه مطلوب در نظام آموزش و پرورش اين است كه يك مجتمع از مهدكودك و كودكستان تا پايان متوسطه با فضاهاي آموزشي جدا از هم داشته باشيم.
* 60 هزار مدرسه براي كشور بيشتر لازم نيست
وزير آموزش و پرورش با تأكيد بر تفاوت در نوع نگاه به مدرسه عنوان كرد: به دنبال آن هستم كه در آينده 60 هزار مشاور، 60 هزار معلم ورزش، 60 تا 90 هزار مربي پرورشي و 20 هزار مربي بهداشت داشته باشيم و دليل تأكيد بر عدد 60 هزار اين است كه 60 هزار مدرسه را براي كشور بيشتر لازم نميدانم و با تعريف مجتمعي، در آينده بيشتر از 30 هزار مدرسه نيز لازم نخواهد بود.
وي ادامه داد: با تعطيلي دبستانها در روزهاي پنجشنبه، دانشآموز دبستان پنجشنبهها را به مرور درسها اختصاص ميدهد اما در جمعهها هيچكس حق ندارد به او بگويد كه دست به قلم ببرد.
حاجيبابايي با بيان اينكه بسياري از برنامههاي ما دست به دست هم ميدهند كه دانشآموز از مدرسه فرار كند، گفت: دانشآموزي كه نخبه است و معدل 20 دارد به كلاسهاي بيشتر احتياج ندارد بلكه چنين دانشآموزي به كارهاي جانبي مثل مشاوره و پرورشي احتياج دارد كه تا سيمهايش عايقكاري شده و اتصال نكند.
* براي انتقال دانشآموزان به نوبت صبح كمبود ساختمان نداريم
وزير آموزش و پرورش در ادامه با تأكيد بر ضرورت ساماندهي نيروي انساني در آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: ستاد مركزي وزارت آموزش و پرورش و نه ادارات و مدارس بايد به جايي برسد كه فقط با 500 نفر انسان فكور و برنامهريز اداره شود.
وي با اشاره به طرح انتقال دانشآموزان از نوبت عصر به نوبت صبح، تصريح كرد: براي اين كار كمبود ساختمان نداريم اما گويا تاكنون وقت و حال نداشتهايم كه وضعيت فضاهاي آموزشي را بررسي كنيم.
* زمينه ساماندهي 6 هزار نيروي نهضت سوادآموزي در بخشهاي تخصصي فراهم شده است
حاجيبابايي با اشاره به دلايل تقويت نشدن جايگاه پرورشي در آموزش و پرورش گفت: اين سوال وجود دارد كه چرا 5 هزار و 200 معلم ورزش كه در جاهاي ديگر مشغول به كار هستند به كار خود برنميگردند.
وي اضافه كرد: در نهضت سوادآموزي 30 هزار نفر داراي ليسانس، فوقليسانس و فوق ديپلم هستند كه 3 هزار نفر از آنها ليسانس علوم تربيتي دارند و 2 تا 3 هزار نفر ديگر نيز در رشتههاي مشاوره و روانشناسي تحصيل كردهاند و امروز زمينه فراهم شده است در موقعيتهاي تخصصي خودشان ساماندهي شوند.
* اعزام يك ميليون و 200 هزار دانشآموزان در اردوهاي راهيان نور
وزير آموزش و پرورش از اعزام يك ميليون و 200 هزار دانشآموز به همراه يكصد هزار معلم به اردوهاي راهيان نور در سال تحصيلي جديد اشاره كرد و ادامه داد: 32 اردوگاه ملي بايد در سطح استانها ايجاد شود كه مديريت آنها به صورت استاني و سرويسدهي در سطح ملي (ستادي) باشد.
وي با يادآوري لزوم تغيير نگاهها به سمت مدرسه و محوريت مدرسه بيان كرد: بهترين معاون پرورشي از نظر من كسي است كه دو روز را در هفته به داخل مدارس رفته و در جمع معلمان و دانشآموزان بنشيند و گفتوگو كند.
حاجيبابايي اظهار داشت: تاكنون هيچ بخشي در آموزش و پرورش نبوده است كه نورافكن تحول بنيادين بر آنها نتابيده باشد و تا 2، 3 سال آينده نيز تمام زواياي آموزش و پرورش تغيير خواهد يافت همچنين پس از اين تمام فضاي سازمان دانشآموزي بايد به سمت فعاليتهاي قرآني برود.

کلیک کنید : عکس های گردهمایی از پانا
کلیک کنید- سخنرانی جناب اقای یازرلو